
HH 97­2004
HC 12157/00

INNOCENT GONESE
versus
ANDREW ZHAKATA
and 
SHADRECK BETA

HIGH COURT OF ZIMBABWE
HUNGWE J
HARARE, 6 May  2003 and 31 March 2003

Trial Cause

Advocate E. Mushore, for the plaintiff
Mr A. Makoni, for the defendant

HUNGWE J:  Plaintiff is a registered legal practitioner and a senior partner in the 

law firm Gonese and Partners.   He is also the Honourable Member of Parliament for the 

Movement for Democratic Change (“MDC”) for the Mutare Central Constituency and is 

the opposition party’s Chief Whip in the Parliament of Zimbabwe.

The first defendant was the Editor of the weekly newspaper “The Observer” whilst 

the second defendant is its owner and publisher.

Plaintiff   issued  summons  claiming  damages   for  defamation   in   the  sum of  $100 

000.00 temporae morae at the prescribed rate from 20 September 2000 and costs of suit.

This claim is based on an article published in the 14­20 July 2000 issue of “The 

Observer” scripted by the first defendant.

Plaintiff, in his declaration, alleges that the said article stated of the plaintiff that:

a) He   had   used   his   party   supporters   and   dumped   them   after   winning   the 

parliamentary election,

b) He  had   sowed   seeds  of  division  amongst   party   supporters  by  practising 

discrimination and favouritism in Dangamvura and Sakubva,

c) He   had   failed   to   satisfactorily   account   for  monies   paid   to   his   party   by 

sympathisers and supporters.

d) That   he   had   mobilised   youths   for   a   coup   on   the   Provincial   Executive 

Committee of his party so as to replace them with his own people.

e) That   he   had   squandered   party   funds   from   donors   and   sympathisers   on 



HH 97­2004
HC 12157/00

women and beer.

In their plea the defendants’ deny that the article in question makes the averments 

made by the plaintiff.  They aver that these are innuendos by the plaintiff which could not 

have been drawn from the article by a reasonable reader.  It is denied by the defendants that 

the article makes the accusation that plaintiff suggests.  The defendants pleaded that in the 

event that the publication of the article is found to have been defamatory, the publication 

was justified and in the public interest.

At  issue therefore  is whether  the article   is defamatory of the plaintiff  and if  so, 

whether the article though defamatory, was justified and in the public interest.  If it is held 

that it was not justified, then what is the quantum of damages?

Plaintiff gave evidence for himself.   He told the court that on a Thursday he was 

driving to Harare.  He received a call on his mobile number.  It came from first defendant 

whom   he   knew   to   be   a   journalist.   First   defendant   wanted   his   comments   on   certain 

allegations which his newspaper had received.  As he was driving on a highway he advised 

first defendant that he was driving and it would be unsafe to engage in a long conversation. 

Further he told first defendant that the reception on his handset was poor and could go off 

at any time.  He was on his way to Harare for a meeting and would be back the following 

day  Friday  when he  could  give  his   side  of   the  story  and any comment  he  may have. 

According to the plaintiff the conversation was very brief.   It ended on the understanding 

that the first defendant would seek plaintiff’s side when he came back from Harare and as 

such he would hold on to the story till he had heard his side of the story.  Plaintiff had not 

been told of  the nature of  the allegations  and could not have made any comment.    He 

needed the details of the allegations before he could comment.

He told the court that on the following Saturday as he drove into town, his attention 

was drawn to a billboard headlined:

“WE ARE NOT POLITICAL CONDOMS ­  Say MDC supporters.”

He bought a copy of the defendant’s newspaper.   What he found at page 2 of that 

edition of the newspaper shocked him.

He told the court that not only were the contents of the article downright lies but 

defamatory of himself.  It damaged his personal reputation as a legal practitioner, politician 

and a family man.  It lowered his esteem in the eyes of the ordinary reader.

He denied that he had received “huge amounts of money” from sympathisers saying 

2



HH 97­2004
HC 12157/00

that he got $30 000.00 from his party, the MDC, for use in his election campaign in Mutare. 

Being a small rural geographical constituency, he did not require to undertake extensive 

journeys by motor vehicle which is a requirement in rural constituencies.  He only got paid 

that much well after he had expended his own money for campaign purposes.

He had paid his  election agents after   the poll   in  a  full   transparent  manner.    He 

produced exhibit 2 and 3.  Those two sheets reflect the list of his polling agents.  Exhibit 2 

is  form AG/01/11 issued in  terms of  the Electoral  Act [Chapter 2:01].     It  certifies   the 

people mentioned therein as plaintiff’s polling agents for the 2000 parliamentary elections. 

It   is   endorsed   that   it   was   used   to   pay   out   $300.00   per   agent.     Exhibit   3   is   titled 

”Allowances” and reflects the same agents, their addresses and that they signed for $700.00 

received by each one of them.  Therefore they were paid $1 000.00 each.

Plaintiff   said   that   to   allege   that   he   intended   to   stage   a   coup   in   the   provincial 

executive committee is defamatory as their party’s procedure has always been to elect its 

executive officers.

He said that at that time there was a crisis of expectation amongst the majority of 

MDC membership,  resulting in people making unreasonable demands on him.   He had 

explained to them how the money from Harare was to be used such that he could not use it 

as they wanted.

He denied that people had demanded $5 000.00 at a meeting at Devonshire Boys 

Club but that views were expressed and eventually it was agreed that a victory party could 

be held.

He described how distressed he was by the allegation that he squandered public 

money on beer  and women.    His  wife had  been quizzed  by her  workmates  about   this 

newspaper article.   He had to explain to his friends and associates that this article had no 

foundation at all.

The only money he received from donors was that he paid out in Exhibit 2 and 3. 

The rest of his funding was from his own finances.  His wife cooked food for his agents.  It 

had been an expensive campaign.

He denied that the letter on which the article was allegedly based was shown to him. 

In fact the defendants have neither discovered it nor have they produced it in court.

Plaintiff  said  that  he believed that   the second defendant   intended to damage his 

reputation as they are political rivals whose rivalry predated the 2000 election campaign. 

3



HH 97­2004
HC 12157/00

Second   defendant   at   one   time   was   the   Provincial   chairman   of   ZANU(PF).     He   had 

contested the same election in the same constituency with the plaintiff and lost to plaintiff.

The defendants’ case was built around second defendant’s case.  First defendant was 

not called to the witness stand. Second defendant gave evidence and called one witness.

His evidence was aimed at showing that he was not liable as he did not control the 

day to day editorship of the newspaper.   His editor and manager, first defendant ran the 

show.  He ran it so independently of second defendant that the only time he was aware of 

this article is when he received summons.  He denied receiving any letter of demand.  He 

told  the court   that  after  summons were served  to  him he had referred  to   the article   in 

Exhibit, 1 his newspaper, and perused it.  He had also gone out of his way to establish the 

veracity of the allegations  contained in the article.    He said he had established that the 

article contained more factual allegations than lies.  For instance he had established that in 

the fact there were complaints about how the plaintiff handled the party funds after the 

elections.   He stated that he had many witnesses, so many that they could not fit into his 

motor vehicle which he drove to court.  He brought only one witness!!!  He however says 

he had lost contact with the first plaintiff at the time the matter was called for trial.

In order to determine whether words are defamatory, or refer to the plaintiff it is 

first necessary to decide what they mean. The plaintiff contends that in their natural and 

ordinary grammatical  meaning  the words  used are defamatory.    On  the other  hand  the 

defendants contend that the article is an innuendo or alternatively there is justification for 

the publication of this article as the matter published is true and in the public interest.

It is the primary (or per se ordinary) grammatical meaning of the words used that a 

court looks to in order to decide whether the article complained of is defamatory.   If the 

words used are alleged to convey a meaning that is per se defamatory the court  has to 

determine the ordinary meaning of the words.  The ordinary meaning of the words are not 

necessarily the dictionary meaning of the words.     It is the meaning which an ordinary or 

reasonable reader or hearer would attribute to the words.

As was stated by  Muller J in  Deemers v Wyllie and others  1980 (1)S.A.835A at 

840H:

“[The reasonable person or reasonable man] is a person who gives a reasonable 
meaning  to   the words used within  the context  of  the document  as a  whole and 

4



HH 97­2004
HC 12157/00

excludes a person who is prepared to give a meaning to those words which cannot 
be reasonably be attributed to it.”
 

That has been accepted in our jurisdiction as setting of the principles of construction 

to be used by our courts.

In the present case the article was in plain language.  It ascribes certain acts to the 

plaintiff.  It states as a matter of fact what members of the plaintiff’s political party say 

about him.  The title of the article says “We are not condoms – says MDC supporters.”  It 

then gives the allegations being made against plaintiff in a letter claimed to have been left 

at its offices.  The defendants do not seek his comment before publishing.  The nearest they 

go is to say that he was on his way to Harare when contacted for comment and “could not 

discuss anything until Saturday as he was on the road.”

The defendants did not put the allegation to him on the telephone.  They claim they 

did but when evidence was led in court, there was no one to dispute the plaintiff’s claim 

that this was not done.

In fact the last paragraph of the article does not suggest that all these allegations 

were put to him.

To say that plaintiff,  a Member of Parliament,  lied about how he applied public 

donations is clearly defamatory.  To say the he squandered some of the money on beer and 

women  is  decidedly defamatory  to  the extreme.    The plain  thrust of  the article  was to 

demonise   and  ridicule,  deride  and  defame   the  plaintiff.    To  seek   to   ascribe  any  other 

meaning  to   the abjectly  provocative  article   is   idle.    There  is  no special  meaning  to  be 

reasonably ascribed to such a plainly worded defamatory article.   I am satisfied that the 

article is defamatory of the plaintiff.  It is a pointed attack on his personal reputation both as 

a   legal  practitioner  and a  Member  of  Parliament.    There  can  be  no doubt   that   serious 

damage was inflicted upon the personal integrity of the plaintiff.  He is entitled to damages 

for defamation.

As for question of damages, it is important to point out that plaintiff is a person of 

high social  standing in society.    He is  a  legal  practitioner,  a Member of Parliament  of 

Zimbabwe, a trustee of the Legal Resources Foundation, the opposition party chief whip in 

Parliament and above all a family man.  Society expects good leadership qualities in an MP 

and lawyer.  An MP commands and deserved respect as he is a representative of the people 

5



HH 97­2004
HC 12157/00

in parliament.  He is a man of integrity and honesty.  To impugn his integrity without good 

cause is to invite punitive or exemplary damages.   I have also taken into account that the 

newspaper in which this matter was published did not enjoy national circulation.

Given the present value of the Zimbabwean dollar I am not inclined to reduce the 

claim.  Had this judgment been timeously given, plaintiff would have enjoyed the full value 

of the judgment.  To reduce his claim is to further erode his success and add salt to injury.

In the premises, I give judgment for plaintiff together with interest calculated from 

the date of service of summons as well as costs of suit.

Atherstone & Cook, plaintiff’s legal practitioners

Makoni Legal Practice, defendant’s legal pactitioners

6


	Trial Cause

