
1 

HH514-15 

HC 3677/11 

 

 

ALVA MANDIZVIDZA SENDERAYI 

versus 

BLESSED MHLANGA 

and 

VINCENT KAHIYA 

and 

ALFA MEDIA HOLDINGS LIMITED 

 

 

 

HIGH COURT OF ZIMBABWE  

NDEWERE J 

HARARE, 10 June 2015 

 

 

 

Civil Trial  

 

 

 

R Goba, for the plaintiff 

T Mpofu, for the defendants  

 

 

NDEWERE J:  On 7 February 2011 the Newsday, a publication of the third 

defendant, Alpha Media Holdings Limited published the following article on p 6: 

“Golden handshake for former director”  

Blessed Mhlanga 

Former director of Health Services Dr Alva Senderayi is set to receive over $30 000-00 from 

Kwekwe City Council as part of his exit package after he was allegedly illegally dismissed 

from work  by the local authority 10 years ago.  

 

Almost the entire council says it views this as a fraudulent deal by Town Clerk Emmanuel 

Musara to pay Senderayi for allegedly playing emissary on his behalf when he offered 

suspended treasurer Gilbert Zingwe a sweet retirement package last July.  

 

Senderayi allegedly met Zingwe in July last year, weeks after the treasurer had been placed 

on forced leave, and presented the town clerk’s offer and conveying the consequences of 

turning down the offer. 

 

The meeting is said to have taken place at the treasurer’s house where Senderayi allegedly 

told Zingwe that he was acting on behalf of Musara, who wanted the treasurer to retire from 

office on medical grounds in exchange for immunity in his ongoing case. 

 

‘I have been sent by Musara... he wants this thing to end peacefully but he is under a 

lot of pressure from councillors ... he says he will drop all charges if you retire on 

medical grounds ... if you don’t, he said he will bring in a whole lot of new charges 

which include ballistics (street lights) which were not delivered to Council,’ 

 

Senderayi is alleged to have said in a recorded conversation which Zingwe’s lawyers say they 

intend to use at his hearing soon.  



2 

HH514-15 

HC 3677/11 

 

 

 

Zingwe rejected the deal and was subsequently suspended from Council on December, 20, 

last year and is now facing nine charges which include fraud, theft and insubordination.  

 

Among the charges, Zingwe is being accused of paying a company called Fieldcare Supplies 

$6 000-00 for products Musara claims were not delivered to Council.” 

 

Blessed Mhlanga, a reporter with Newsday was the writer of the story. The plaintiff 

issued summons against Blessed Mhlanga, the writer of the story and Vincent Kahiya who is 

the Group Editor in Chief and Alpha Media Holdings, who are the publishers of the Newsday 

paper, for US$150 000-00 defamation damages because of the above article. 

In his declaration the plaintiff said the words were defamatory in that they were 

intended and were understood by the readers of the newspaper to mean that the plaintiff was 

unprofessional and corrupt in that:  

 He was dismissed from his position of Director for Health services by the City 

of Kwekwe some 10 years ago. 

 He was set to receive a hefty exit package of US$30 000-00 as a favour from 

the Kwekwe Town Clerk for his efforts in trying to prevail upon the City’s 

suspended Town Treasurer to accept an out of court settlement proposed by 

the Town Clerk; and  

 He did not deserve the exit package that he was claiming from the City of 

Kwekwe.  

 

The defendants filed their plea on 26 May, 2011. It was admitted that the first 

defendant wrote the article and the third defendant published it. The defendants however 

pleaded that they lacked animus injuriandi when the article was published because (a) the 

matter concerned the public interest, (b) came from a source who it was reasonable for first 

and third defendants to rely on, and was published in the genuine belief of the truth 

emanating from the source. First and third defendants also said they published the article 

without malice to plaintiff.  

 Second defendant pleaded that he was the Group Editor in Chief and not the 

Editor. He said he neither saw the article before it was published nor had any hand in its 

publication and he knew nothing about its publication. 

Plaintiff argued that second defendant, as the overall in charge is still involved and 

third defendant is vicariously liable for the actions and omissions of both first defendant and 

second defendant.  



3 

HH514-15 

HC 3677/11 

 

 

While it would have been smarter to cite the Editor, I find merit in plaintiff’s 

argument that second defendant, as the overall in charge as Group Editor in Chief, is also 

involved since he is responsible for setting the policy which first defendant is expected to 

follow in the discharge of his duties and which policy first defendant said he followed.  

The issues for determination are whether the article set out at the beginning of this 

judgment is defamatory of the plaintiff and if it is, what are the damages thereof.  

The agreed background facts were that plaintiff was dismissed from employment by 

Kwekwe City Council some ten years back. He challenged the dismissal and the matter is 

currently pending appeal before the Supreme Court of Zimbabwe. There were attempts to 

settle the dismissal dispute out of court and the Kwekwe Town Clerk was involved in the 

settlement discussions on behalf of the City of Kwekwe. Before the settlement was finalised, 

the City Treasurer, one Zingwe, was suspended. The plaintiff, acting on information received 

from the Town Clerk about Zingwe’s misconduct, approached Zingwe and advised him to 

resign and leave employment with some terminal benefits rather than risk losing out if 

disciplinary charges were pursued against him by the Town Clerk. Unbeknown to plaintiff, 

his discussion with Zingwe was recorded and the recording later got into the hands of the 

City Council, defendants and other media.  

Zingwe did not resign and charges were later brought against him and he was 

dismissed. First defendants’ evidence is not disputed that on 27 January 2011, there was a full 

council meeting which First defendant attended as a journalist. He followed all the 

proceedings in the gallery alongside other journalists and he heard the full deliberations of 

Kwekwe Council. He was present when the Town Clerk sought to put the issue of the 

plaintiff’s settlement package on council’s agenda. He heard the councillors objecting and 

saying it was unprocedural to put plaintiff’s item on the agenda. During the debate that 

ensued he heard some councillors accusing the Town Clerk of bringing up the issue of the 

Senderayi package as a reward to Senderayi for the role he played in trying to convince the 

suspended Treasurer to resign rather than be disciplined. The First defendant, during his 

evidence, was even able to remember names of Councillors who moved the motion and 

seconded respectively, in having the agenda item struck out for being brought in 

unprocedurally.  

On 7 February 2011, the defendants then published the article at the beginning of this 

judgment on p 6 of the Newsday. 



4 

HH514-15 

HC 3677/11 

 

 

Given the above background, is the article defamatory of the plaintiff? In my view the 

article is not defamatory. As correctly pointed out by G Feltoe, A Guide to the Zimbabwean 

Law of Delict, 3rd edition, on p 56, 

“Put in the context of newspaper reporting it is vitally important that there should be a free 

press that keeps the public informed, especially about public affairs.” 

 

Senderayi had been working for a public institution, funded by ratepayers. He got dismissed 

and there were now plans by the Town Clerk of Kwekwe to pay him an exit package; after having 

dismissed him. This was a matter in the public interest. The defendants had a duty to inform the 

public about this pending payment from public coffers. 

Plaintiff, in his declaration, says the article is defamatory because it says he was 

dismissed from his position of Director for Health Services by the City of Kwekwe. The 

article cannot be defamatory in that respect because it is true that the plaintiff was dismissed 

by the City of Kwekwe and at the time the article was written, the dismissal was about ten 

years back. The fact that he was challenging the dismissal did not mean he was not dismissed. 

Even if he succeeds in getting his job back in court that will be called a reinstatement, 

confirming that he had been dismissed when the article was written.  

In any event, the defendants, out of an abundance of caution, used the word 

“allegedly” and wrote “allegedly dismissed,” in case it later turned out that he had not been 

dismissed. A statement which starts with “allegedly” cannot be said to be defamatory because 

a reasonable reader will know that the allegations may not be true. So the article was true in 

its respect and its publication was in the public interest since Kwekwe Council is a public 

institution.   

As regards the package, it is true that at the time the article was written he was set to 

receive an exit package because according to the evidence adduced in court the objection to 

the item by councillors  was just procedural and not on whether he should get the package or 

not. If the Town Clerk was recommending such a package and there was an objection on the 

procedure of placing the item on the agenda only, the conclusion by the defendants in the 

article that plaintiff was set to receive a golden handshake cannot be faulted. 

The “fraudulent deal” remarks in the second paragraph of the article refer to the Town 

Clerk and not the plaintiff. This statement by councillors was about the integrity of the 

Kwekwe Town Clerk, a public official, in the exercise of his duties. So its publication was in 

the public interest. Further, the first defendant was reporting about the proceedings of a 

Council Meeting and in terms of the law, the defendants were protected by the defence of 

qualified privilege which covers media reports of proceedings of public bodies like City 



5 

HH514-15 

HC 3677/11 

 

 

Council of Kwekwe even if the words used from the proceedings were to be defamatory. 

There was no other way to reflect what the councillors said about the Town Clerk’s conduct. 

So the statement is not defamatory of the plaintiff.  

The case of Thomas v Murimba 2000 (1) ZLR 2009, at 213, G clearly sets out the law 

on qualified privilege. In that case, the court said,  

“It is trite that three categories of occasions are accorded the defence of qualified privilege. 

These are (1) statements published in the discharge of a duty, the exercise of a right or the 

furtherance of a legitimate interest, (ii) statements published in the course of judicial or quasi-

judicial proceedings; and (iii) reports of proceedings of courts, parliament and public bodies.”  

 

 The defendants’ article covered the proceedings of a public body. In fact, the defendants 

were extra cautious in writing the second paragraph by saying “almost the entire council” 

when we now know from the evidence that the decision was unanimous when they rejected 

the Town Clerk’s agenda item for being brought unprocedurally. The defendants were also 

cautious when they wrote “for allegedly playing emissary ...” The use of the word allegedly 

showed that the defendants were saying the statement that the plaintiff was an emissary for 

the Town Clerk was a mere allegation which may or may not be true. 

Thirdly, the plaintiff said the article is defamatory because it was intended and was 

understood by readers of the newspaper to mean that the plaintiff did not deserve the exit 

package that he was claiming from the City Council of Kwekwe. It is not clear how the 

plaintiff came to this conclusion when the first paragraph of the article shows that the reason 

for the exit package was his alleged illegal dismissal from work. The article does not go so 

far as to say he did not deserve the package. As pointed out by G Feltoe in “A Guide to the 

Zimbabwean Law of Delict” ed 3, p 58; 

“The test in such instances is that of the response of ordinary, reasonable people. In respect of 

written material the test obviously does not take account of how a reader with a morbidly 

suspicious mind or how an abnormally sensitive or super critical reader would respond to the 

contents.” 

 

In my view, concluding that the article meant the plaintiff was unprofessional and 

corrupt is being overly sensitive because the article did not say that. Yet even if it had done 

so, the defence of qualified privilege would still be available to the defendants since the 

article was reporting on the proceedings of the meeting of 27 January, 2011.  

As far as the recording by Zingwe, plaintiff admitted during his evidence that he later 

became aware of the recording and that Zingwe had confirmed that his son had recorded their 

discussion. The fact that the phraseology of what may be on the audio recording differs from 

part of what was quoted in the article does not detract from the main issue which is not in 

dispute which is that plaintiff, acting on information received from the Town Clerk 



6 

HH514-15 

HC 3677/11 

 

 

approached Zingwe and advised him to resign rather than face disciplinary action. As stated, 

in A Guide to the Zimbabwean Law of Delict by G Feltoe, 3rd ed on p 62,  

“The statement does not have to be completely accurate in every single particular detail. It is 

sufficient that it was substantially true in its major particulars...” 

 

So all the three aspects of what plaintiff considered defamatory in his declaration have 

objectively been analysed to reveal that they are not defamatory. Consequently, if there is no 

defamatory part in the article complained about, there is no basis to claim defamation 

damages.  

The defendants have also raised the defence of lack of “animus injuriandi” in their 

plea. According to that defence, once publication is on a privileged occasion, the ordinary 

presumption of intending to injure is rebutted. The onus is then on the plaintiff to prove that 

the defence of privilege does not apply because the statement was motivated by malice or the 

bounds of privilege have been exceeded, Musakwa v Ruzario 1997 (2) ZLR 533.   

Once that defence is raised, the plaintiff needs to prove that publication was in bad 

faith and exceeded the limits of privilege. The plaintiff was unable to prove any bad faith or 

malice. His allegations of previous dealings with first defendant as suggestions of malice 

were never pleaded nor laid out in the plaintiff’s replication hence they were successfully 

objected to by the defendants during the hearing. The court does not therefore have any 

evidence of malice before it which would rebut the evidence of qualified privilege. 

So to conclude, the article complained of was not defamatory of the plaintiff.  

Having ruled that the plaintiff was not defamed, it is not necessary for the court to 

look into the aspect of quantum of damages. Suffice it to say that no damage to the plaintiff 

was revealed to the court. He still sits on various boards and is a director of various 

companies. He still runs his private practice in Kwekwe. He intimated that his medical 

practice has reduced in business but he did not profer any proof to link the reduced business 

to the defendants’ article. Neither was the plaintiff struck off the roll of medical practitioners. 

No proof or justification of the damages claimed was presented to the court. 

Wherefore the plaintiff’s claim against all the defendants is dismissed, with costs. 

 

 

Danziger & Partners, plaintiff’s legal practitioners  

Gill Godlonton & Gerrans, 1st, 2nd and 3rd defendant’s legal practitioners 


